Elektronické mýto a oligarchická demokracia za vlády Róberta Fica

Autor: Veronika Remisova | 5.12.2014 o 10:36 | (upravené 7.12.2014 o 15:25) Karma článku: 15,56 | Prečítané:  5730x

Pred pár dňami som si prečítala úryvok z rozhovoru s Ivetou Radičovou, v ktorom hovorí, že na Slovensku treba oslabiť oligarchickú demokraciu. Ako povedala v rozhovore, prepojenosť finančných trhov, politiky, až nadvláda finančných trhov nad politikou, vytvára prostredie nemožnosti politických riešení. „To je ťažký súboj, ktorý má nadnárodný charakter,“ vyhlásila. Ako práve zvolená komunálna poslankyňa za Bratislavu – Staré Mesto som si povedala, že sa trochu pozriem, ako to s oligarchickou demokraciou u nás vyzerá.

Elektronické mýto – biznis storočia

Do oka mi padlo elektronické mýto, keďže s celkovými nákladmi okolo miliardy eur je jednou z najväčších verejných zákaziek v histórii Slovenska. V posledných dňoch sa do pozornosti médií i občanov dostal výber spracovateľa platieb za elektronické mýto. Jeho odmenu viac ako 6 % z každej platby palivovou kartou považujú mnohí za prehnane vysokú, keďže banky si za podobné služby účtujú približne 2 %. V zmluve ide pritom o vysoký objem platieb: okolo 100 miliónov eur ročne. Národná diaľničná spoločnosť samozrejme tvrdí, že súťaž prebehla v súlade so zákonom.

Zmluvu na prevádzku systému elektronického mýta podpísala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) 13. januára 2009 so spoločnosťou SkyToll a.s. s celkovou cenou viac ako 850 miliónov eur. V rámci projektu elektronického mýta sa rôzne podozrivé okolnosti objavujú pomerne často. Tak často, že ich samostatné skúmanie nám celkový obraz neposkytne. Pozrime sa však na projekt elektronického mýta ako celok v porovnaní s podobnými systémami v zahraničí. Ponúka sa Nemecko, keďže tiež používa systém kontroly pohybu vozidiel prostredníctvo GPS (Rakúsko či Česká republika ich kontrolujú iba na automatických mýtnych bránach postavených na cestách). Nemecko naplno zaviedlo elektronické mýto v roku 2005, Slovensko v roku 2010, malo teda výhodu klesajúcich cien technológii.

Porovnanie základných parametrov:

 SKDEPomer SK/DE
Spoplatnené cesty [km]3 27924 00013,7 %
Počet najazdených kilometrov ročne1 miliarda km27 miliárd km3,9 %
Sadzba na km pri emisnej triede Euro50,18 €0,14 €128,4 %

Náklady a výnos z mýta Nemecko (zdroj: www.toll-collect.de - corporate brochure):

Účtovný rokVýber elektronického mýtaPlatby prevádzkovateľoviKoľko % z mýta si nechá prevádzkovateľ
2004/05
(zavedenie mýta)
1 873 000 000368 000 00019,6%
2005/062 999 000 000538 000 00017,9%
2006/073 255 000 000568 000 00017,5%
2007/083 535 000 000564 000 00016,0%
2008/094 023 000 000556 000 00013,8%
2009/104 452 000 000558 000 00012,5%
2010/114 530 000 000507 000 00011,2%

Ako vidíme, v Nemecku boli náklady na prevádzkovateľa elektronického mýta po 6 rokoch prevádzky okolo 11 % vybraného mýta. Novšie údaje sa mi nepodarilo zistiť, no predpokladám, že percento ďalej klesá. Navyše na rozdiel od Slovenska má nemecký systém riešenie aj pre vodičov, ktorí krajinou prechádzajú iba zriedka: nemusia mať GPS jednotku, ale si mýto podľa vyznačenej cesty predplatia cez internet alebo terminály na pumpách.

Náklady a výnos z mýta na Slovensku (zdroj: výročné správy NDS, účtovné uzávierky SkyToll, a.s.Rozpočet verejnej správy na roky 2014 až 2016 - schválený NR SR – s. 63):

RokVýber elektronického mýtaPlatby prevádzkovateľovi bez DPH podľa pôvodnej zmluvy z roku 2009Skutočné platby podľa účtovníctva SkyToll / štátneho rozpočtuKoľko % z mýta si zoberie SkyToll
2009 87 607 920  
2010141 625 00089 638 13898 386 00069,5%
2011153 947 00091 328 045100 741 00065,4%
2012154 795 00096 434 229115 079 84874,3%
2013158 664 00035 473 875120 059 61175,7%
2014158 074 222 *36 955 57598 705 065 *62,4%
2015159 643 065 *39 946 65997 421 140 *61,0%
2016160 440 379 *37 364 72961 435 461 *38,3%
2017?40 669 613v návrhu rozpočtu 2015 - 2017 vláda informáciu o cene mýta pre istotu neuviedla
2018?39 056 772? 
2019?39 613 621? 
2020?41 979 143? 
2021?39 968 457? 
Spolu

1 087 188 666
(odhad do 2016)

716 036 774691 828 125
(odhad do 2016)
 

* Odhad v Rozpočte verejnej správy na roky 2014 až 2016

Podľa Výročnej správy SkyToll, a.s. za rok 2013 tržby za služby predstavujú zmluvnú odmenu za poskytovanie komplexnej služby elektronického výberu mýta, teda sú príjmami tejto spoločnosti od štátu.

V porovnaní s Nemeckom je efektivita výberu mýta katastrofálna (teda pre štát, ľudia v pozadí firmy SkyToll to vidia asi opačne): na Slovensku si počas prvých siedmych rokov prevádzky nechá SkyToll viac ako 60 % vybraného mýta, a aj neskôr to pravdepodobne bude viac ako 30 %. Podobný systém v Nemecku stál počas prvých siedmych rokov prevádzky nemecký štát 15 % vybraného mýta a neskôr sa percento znížilo na 11 %. Ak by sme pri výbere dodávateľa dosiahli nemecké hodnoty, ušetrili sme len za prvých sedem rokov viac ako 500 miliónov eur.

Podozrenie, že predstavitelia štátu dohodili dobrý biznis mecenášom v pozadí, potvrdzuje aj rebríček Trend Top 200 slovenských spoločností, ktorý vo vydaní 2014 uvádza aj Podniky s najvyššou rentabilitou tržieb (pomer zisku po zdanení k tržbám za služby). A kto je na prvom mieste? Áno, spoločnosť SkyToll, a.s. Bratislava, ktorá dokáže na čistý zisk premeniť viac ako 35 % zo svojich tržieb. Spoločnosť Eset na treťom mieste má iba 19 %, a väčšina firiem pod 10 %. Pre lepšiu názornosť môžeme uviesť, že keď Billa predá niečo za 100 EUR, čistý zisk má 1-2 eura, svetoznáma technologická firma Eset 19 eur a SkyToll, ktorý platíme v konečnom dôsledku my, občania, má čistý zisk 35 eur.

Ľudia v pozadí – kto zlízal smotanu

Naoko legálny spôsob výberu „správneho“ uchádzača popísal týždenník Trend už v roku 2008: „Výberová komisia vylúčila konkurentov na základe dvoch hlavných skupín argumentov. Jednu tvorili spochybniteľné výhrady k predloženému technickému riešeniu (ja dodávam, že jednou z výhrad bolo napríklad to, že iné firmy na niektorých miestach použili v ponuke slová záložný zdroj elektriny, namiesto slov naftový generátor, ktorý uvádzala v podkladoch Národná diaľničná spoločnosť). „No čerešnička je to druhé - všetkým vylúčeným obstarávateľ vyčítal, že ich riešenia sú príliš lacné. Napriek tomu, že pred začatím tendra očakával cenu na úrovni zhruba 664 miliónov eur bez DPH a všetky vylúčené firmy sa k tejto sume priblížili. Len jedna ponuka oproti očakávaniu vystrelila do výšky - tá akceptovaná.“

Hlavným spoločníkom SkyToll bola (dnes je jediným vlastníkom) firma IBERTAX, a.s. Bratislava, v ktorej vlastní 10 % skupina J&T a 90 % česká firma REHLINGEN a.s. Bojovníka proti schránkovým firmám Róberta Fica iste poteší, že elektronické mýto - jednu z najväčších verejných zákaziek v histórii Slovenska, ktorá sa pridelila za Ficovej vlády v roku 2009, získala cez prostredníkov firma používajúca e-mail rehlingen@seznam.cz s jediným predmetom činnosti „pronájem nemovitostí, bytů a nebytových prostor“.

Skupina J&T

REHLINGEN a.s. bola založená začiatkom roka 2008. Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvu so SkyToll 13. januára 2009. Už 22. januára 2009 sa koná valné zhromaždenie REHLINGEN a.s., na ktorom je podľa notárskeho zápisu (linka na jeho .pdf verziu bude v spodnej časti stránky) jediným akcionárom firma Doreen Management Limited, so sídlom na adrese Akropoleos, 59-61, Savvides CENTER, 1st floor, Flat/Office 102, Nikosia, Cyperská republika. V notárskom zápise (s. 13) je aj splnomocnenie cyperskej firmy pre Ing. Miroslava Rublíková z Bratislavy. Miroslava Rublíková bola v tom čase aj konateľkou spoločnosti Verdan, s.r.o., ktorá dnes vlastní byty, apartmány a garáže v komplexe River Park (J&T Real Estate). Majiteľ firmy Verdan, cyperská firma RANGALI INVESTMENT LTD, sídli podľa slovenského obchodného registra na rovnakej adrese i s rovnakým číslom bytu/kancelárie. V tej istej kancelárii 102 sídli aj spoločnosť EVOCK LIMITED, matka firmy PAYWELL a.s., vybranej NDS v novembri 2014 na overovanie platieb mýta palivovými kartami. Nebude v tom byte/kancelárii 102 trochu tesno? Súčasný konateľ Verdan, s.r.o., Ing. Peter Černý, je zároveň v dozornej rade napríklad spoločnosti Nová éra Tatier, a. s. Táto spoločnosť sa v roku 2013 zlúčila s Kráľova Hora s.r.o., ktorá bola za chystanou výstavbou J&T Real Estate na chránenej lúke v Karlovej Vsi v Bratislave. So sloganom Nová éra Tatier začínala v Tatrách skupina J&T. Podľa notárskeho registra záložných práv podpísala Doreen Management Limited 15.7.2010 záložnú zmluvu na 21 miliónov eur s J&T Banka, a.s. a PPF banka a.s., pokrývajúcu jej záväzky súvisiace s projektom elektronického mýta na Slovensku. V prílohe k účtovnej uzávierke REHLINGEN a.s. za rok 2013 sa píše: „Společnost dne 9. června 2009 prodala společnosti J&T FINANCE GROUP, a.s. 2 akcie dceřiné společnosti IBERTAX, a.s. V případě zájmu společnosti J&T FINANCE GROUP, a.s. je Společnost povinna odkoupit prodané akcie zpět. Tato povinnost končí 30. dubna 2015. J&T FINANCE GROUP, a.s. si ponechala zakoupené akcie v úschově Společnosti.

ECO-INVEST/Milan Fiľo?

Dlho sa špekulovalo, prečo na Ministerstvo chodil spoločne s J&T o mýte rokovať aj Milan Fiľo, hoci oficiálne nemal s elektronickým mýtom nemal nič spoločné a konkrétne prepojenie medzi ním a firmou SkyToll nebolo známe.

JUDr. Andrej Farkaš PhD, človek s rovnakým menom ako zamestnanec ECO-INVESTU niekoľko rokov zastupoval na valných zhromaždeniach jedného z dvoch akcionároch firmy REHLINGEN a.s. Na Slovensku je možno viacero ľudí s menom JUDr. Andrej Farkaš, PhD., no jeden z nich JUDr. Andrej Farkaš, PhD., zastáva v spoločnosti ECO-INVEST, a.s. od roku 2007 pozíciu právneho poradcu s pôsobnosťou pre celú holdingovú štruktúru. Prezidentom tejto spoločnosti je Milan Fiľo a spolu s Farkašom sedia v dozornej rade ECO-INVEST (roky tam s nimi bol i súčasný generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Ing. Ľubomír Belfi). Nejaký JUDr. Andrej Farkaš, PhD. sa uvádza spolu s doc. JUDr. Svetlanou Ficovou, CSc. aj na stránke Katedry právnych disciplín Vysokej školy zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety, no s mýtom to asi až tak nesúvisí.

Avšak poďme späť k firme REHLINGEN. Akcionára firmy REHLINGEN zastupoval na valných zhromaždeniach JUDr. Andrej Farkaš, PhD. V jednej zo zápisníc, ktorá je v Čechách verejne dostupná na internete (na rozdiel od Slovenska), je spomenuté aj meno tohto akcionára - MITSAN INTERNATIONAL INC., ktorá sídli na Britských Panenských ostrovoch (strana 1 notárskeho zápisu z 24.6.2009, ďalšie zápisy sú z 12.6.2009, z 28.1.2010, z 11.6.2010, kde sa uvádza „JUDr. Andrej Farkaš PhD. prohlásil, že nemá pochybnosti o tom, že osoby, které jménem jím zastoupeného akcionáře udělily plnou moc v jeho prospěch, jsou oprávněny jménem tohoto akcionáře jednat společně a tuto plnou moc udělit.“, ako aj v zápisnici mimořádné valné hromady společnosti REHLINGEN a.s. z 1.10.2010, spísanej pražskou notárkou na návšteve v Bratislave.

V prílohe k účtovnej uzávierke REHLINGEN a.s. za rok 2013 sa ako akcionári uvádzajú Doreen Management Limited (50 %) a Sevenra N.V, Amsterdam (50 %). Zároveň sa tam píše: „Společnost Sevenra N.V. odkoupila dne 26. září 2012 obchodní podíl společnosti REHLINGEN a.s. od společnosti MITSAN INTERNATIONAL INC.“

Posledná informácia je, že firma Mitsan International predala svoj 50%-podiel inej firme v roku 2012. Z toho vyplýva, že schránková firma Mitsan International, ktorú zastupoval JUDr. Andrej Farkaš PhD. bola 50% vlastníkom REHLINGENU a teda aj slovenského elektronického mýta od roku 2009 až do roku 2012.

Zhrnutie: v deň (13.1.2009), kedy Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvu o elektronickom mýte s firmou SkyToll, jej matka, firma REHLINGEN a.s. mala jediného akcionára, a síce cyperskú spoločnosť Doreen Management Limited. O niekoľko dní neskôr má už REHLINGEN podľa notárskej zápisnice z 29.1.2009 viac akcionárov, v nasledujúcich zápisniciach sa vždy spomínajú dvaja akcionári. Obaja majú po 50 % akcií - naše mýto si teda naporciovali fifty-fifty dve finančné skupiny v pozadí.

Obrovské prostriedky, o ktoré sme vďaka výberu najdrahšieho dodávateľa elektronického mýta všetci prišli, už Slovensku nikto nevráti. Poďme si zrekapitulovať, ako dopadli hlavní aktéri kauzy. Kto je za tento super biznis pre spoločnosť SkyToll s majiteľmi v schránkovej firme na Cypre zodpovedný a čo sa s nimi stalo?

Členovia výberovej komisie s právom vyhodnocovať ponuky:

* Milan Mojš, v roku 2009 bol štátny tajomník Ministerstva dopravy: dnes je poslanec NR SR za Smer. V rokoch 2004 – 2006 riaditeľ a člen predstavenstva SHP Slavošovce, a.s., (jej akcionárom je ECO- INVESTMENT, spol. s.r.o. , ktorej jediným konateľom je Milan Fiľo). V rokoch 1989 – 2004 bol manažér a od roku 1999 aj člen dozornej rady Neusiedler SCP, a.s., Ružomberok (dnes Mondi SCP, a.s., predtým Severoslovenské celulózky a papierne). Podnik v roku 1996 čiastočne sprivatizoval ECO-INVEST, ku koncu roku 2013 v nej vlastnil ECO-INVEST 49 % akcií.

* Andrej Holák, vedúci služobného úradu ministerstva dopravy: svoje pôsobenie v oblasti mýta začal v roku 2007 podpisom zmluvy na poradenstvo a vypracovanie Analýzy zavedenia elektronického mýta na Slovensku s firmou EXAC s.r.o. Praha (vhodnosť poradcu pre projekt za takmer miliardu eur posúďte sami – toto sú internetové stránky danej firmy: www.gasgasmotos.cz alebo www.exac.cz). V rokoch 2010 až 2012 pracoval ako asistent poslanca a súčasného ministra obrany Martina Glváča. Po voľbách 2012 bol najskôr štátnym tajomníkom ministerstva dopravy, v roku 2013 ho vláda menovala podpredsedom Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý ma u nás dohliadať na zákonnosť a efektívnosť nákupov štátu. Nás, platiteľov daní môže uspokojiť, že Holáka dlho pozná aj samotná predsedníčka úradu Zita Táborská. Ako povedala v tomto článku po jeho menovaní, s Holákom spolupracovala aj v súvislosti s tendrom na elektronické mýto: „My sme pripravovali nejaké podklady ako Process Management (pozn. redakcie – firma, pre ktorú Táborská pracovala) a pán Holák tam bol ako vedúci služobného úradu.“

* Roman Žembera – za prvej aj druhej vlády Róberta Fica riaditeľ Slovenskej správy ciest (SSC), vybraný vo veľmi náročnom konkurze. V rokoch 1978 až 1982 chodil na gymnázium v Topoľčanoch. Na jeho zvolenie za generálneho riaditeľa SSC rozhodne nemalo najmenší vplyv, že tam chodil spolu s Róbertom Ficom. V roku 2005 založil spoločnosť Cesty Consulting s.r.o. (dnes EUROFIELD s.r.o.) – v roku 2007 sa krátko po jeho odchode stala spoločníčkou spoločnosti Mgr. Jana Tomášiková. Hoci nemusí ísť o tú istú osobu, Mgr. Jana Tomášiková je dnes členkou predstavenstva smutne známej firmy Star EU.

* Rastislav Noskovič: S Vladimírom Poórom bol vo firme ABC Kredit. „Máme priateľský vzťah,“ reagoval Noskovič. Osobné väzby však podľa neho nehrali rolu... V roku 2014 bola osoba s rovnakým menom vybraná za riaditeľa Správy a údržby ciest Trnavského samosprávneho kraja.

* František Trebuňa: dekan Strojníckej fakulty, Technická univerzita v Košiciach

Ako minister dopravy bol za celý proces zodpovedný Ľubomír Vážny, dnes v druhej vláde Róberta Fica podpredseda vlády. Podľa Hospodárskych novín je Milan Fiľo označovaný za „podnikateľa blízkeho vládnemu Smeru. Dobré vzťahy má s premiérom Róbertom Ficom, ako aj s exministrom dopravy Ľubomírom Vážnym, ktorý ho pozval na oslavu narodenín.

Štátni predstavitelia sa vo všetkých škandalóznych obchodoch odvolávajú na magickú formulku „všetko prebehlo v súlade so zákonom“. Na základnú úlohu správy štátu, a teda výhodnosť pre občanov, zabúdajú. Zákon o verejnom obstarávaní vo svojom § 9 (Základné povinnosti verejného obstarávateľa) odsek 3 hovorí „Pri zadávaní zákaziek sa musí uplatňovať princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie uchádzačov alebo záujemcov, princíp transparentnosti a princíp hospodárnosti a efektívnosti.“ Článok 112 Ústavy SR definuje sľub členov vlády takto: "Sľubujem na svoju česť a svedomie vernosť Slovenskej republike. Svoje povinnosti budem plniť v záujme občanov. Budem zachovávať ústavu a ostatné zákony a pracovať tak, aby sa uvádzali do života." Pri mnohých verejných obstarávaniach a rozhodnutiach štátu neboli tieto princípy vôbec rešpektované a zákon teda porušený bol. Túto Hydru spočívajúcu v prepletení niektorých politikov, úradníkov a podnikateľov sme trpeli dlho. Nazdávam sa však, že máme pred sebou poslednú šancu zmeniť to. Teraz po komunálnych voľbách i po voľbách v roku 2016 musíme bojovať za to, aby sa ľudia v štátnej správe i samospráve museli zodpovedať za svoje činy. Do štátnych i obecných podnikov musia byť nominovaní ľudia čestní, odborníci s potrebnými skúsenosťami, nie s politickými konexiami. A keď zlyhajú (či už pre korupciu alebo neschopnosť), musia odísť, ale nie do vyššej funkcie, ako to bolo doteraz. Držím nám palce!

PS: Od piatku sa snažím upraviť tabuľky, aby boli správne zobrazené vo všetkých prehliadačoch. Zdá sa ale, že redakčný systém sme.sk s tabuľkami nie je kamarát. Ak tabuľky nevidíte v rozumnej podobe, pripájam text blogu ako .pdf.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?