Ako štát pomáha Váhostavu obrať malých dodávateľov

Autor: Veronika Remisova | 30.3.2015 o 9:00 | Karma článku: 13,11 | Prečítané:  13413x

V ostatných dňoch sa množia návrhy, ako by mal štát zabrániť okrádaniu živnostníkov pri odpise dlhov Váhostavu. Problém však je, že štát nielenže neurobil nič proti, on Váhostavu celý čas pomáha.

Problémy Váhostavu pri vyplácaní robotníkov a firiem pracujúcich na stavbách diaľnic sa začali objavovať začiatkom minulého roku. Vo februári živnostníci hrozili, že ak nedostanú zaplatené, nenastúpia na stavbu diaľnice Dubná Skala – Turany. Obvolávali ich vtedy riaditelia Váhostavu a sľubovali a sľubovali. Ako ich sľuby dopadli dnes vieme – stovkám dodávateľov zaplatí Váhostav 15 % z toho, čo im dlží.

Situáciu z februára 2014 dokumentuje aj toto video:

Váhostav mal podľa zmluvy so štátom (Národná diaľničná spoločnosť – NDS) diaľnicu odovzdať do konca roka 2014. Obrovské problémy s dodržiavaním harmonogramu výstavby potvrdzuje i správa o výsledku kontroly výstavby diaľnic z Najvyššieho kontrolného úradu. Okrem iného sa v správe píše, že „...práce na objektoch sa nevykonávali v súlade s odsúhlaseným harmonogramom [...] práce na mostných objektoch sa nezačali pre neukončený výber podzhotoviteľov“.  Už na začiatku projektu mal teda Váhostav problém nájsť subdodávateľov, a to ešte chudáci netušili, že im nakoniec za prácu zaplatí iba 15 % z dohodnutej sumy. Aj na videu vyššie je vidieť, že termíny zjavne nestíhal, a živnostníci pracujúci na stavbe sa preto nazdávali, že hrozbou zastavenia prác dotlačia firmu, aby im dlžoby platila. Váhostavu predsa štát platí faktúry načas. A pri zmeškaní termínu dokončenia diaľnice mal Váhostav štátu platiť pokutu skoro 70 tisíc eur denne, až do maximálnej pokuty viac ako 13 miliónov eur.

Váhostav však miliónová pokuta zdá sa netrápila a dodávateľom dlhy nezaplatil. A vedel prečo: začiatkom tohto roka, pár dní po uplynutí termínu na dostavbu, štát pokynom na zmenu č. 44 termín dostavby posunul na september 2015. A namiesto toho, aby nám Váhostav platil odškodné za neskoré dokončenie diaľnice, mu štát ako bonus prihodil pol milióna na „neočakávané“ výdavky. NDS toto predĺženie termínu zdôvodnila takto: „...došlo vplyvom účinkov prírodných síl, ktoré boli nepredvídateľného charakteru k poškodeniu realizovaného diela v takom rozsahu, že nie je možné ukončiť dielo v zmluvnej lehote“. Váhostavu povodeň v máji 2014 poškodila rozostavanú podperu mosta. Jedna vec je, že ak by nebol s prácami pozadu, most by bol hotový a voda by ho neohrozila. Druhá vec je, o akú povodeň išlo. Podľa správy meteorológov o povodniach v máji 2014 bola na niektorých riečkach a potokoch vážna povodňová situácia (až tisícročná voda, teda povodeň, aká sa vyskytne raz za tisíc rokov). Avšak na úsekoch Váhu, ktoré susedia so stavanou diaľnicou – Hubová a Strečno – bola povodeň charakterizovaná ako jednoročná – teda na úrovni, aká je pravdepodobná raz za rok. Chudák Váhostav naozaj nemohol očakávať, že na jar, keď sa na horách topí sneh, môže byť vo Váhu veľa vody!

Vzhľadom na sklz v stavbe diaľnice je pochybná aj politika preberania jednotlivých objektov zo strany NDS. Niektoré mosty už prebrala a tým pádom na ne beží záruka. No samotná cesta je nedostavaná a autá po nej nechodia. Dáva to pre štát zmysel? Obraz o kvalite prác si môžeme urobiť pri preberacích protokoloch – na strane 3 si tu napríklad môžeme pozrieť, čo všetko je podľa NDS „drobný nedorobok“. Je úplne jasné, že napríklad praskliny Váhostav zatrie farbou a po pár mesiacoch budú na moste opäť.

Keď nejakú povinnosť voči štátu zmešká obyčajný človek, pokuta či rôzne naťahovačky s úradmi ho neminú. Nikoho nezaujíma, aký mal na zmeškanie dôvod. Keď však nestihne zmluvu so štátom kamarát Široký, štát sa zrazu správa ako nejaký dobrý sváko – v pohode, dostaviate to neskôr, aj vám pridáme peniaze na búdky na stavenisku. Čo na tom, že ľuďom vo Vrútkach, Martine alebo Sučanoch naďalej pôjdu pod oknami dňom i nocou tisíce áut a my všetci stratíme prejazdom týchto miest kopec času.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?