Darčeky od štátnych firiem musia mať jasné pravidlá

Autor: Veronika Remisova | 10.10.2016 o 16:25 | Karma článku: 8,25 | Prečítané:  689x

Štátne firmy sú štát v štáte. Často sa tvária ako súkromní podnikatelia a sú skúpe na informácie. Napriek tomu, že ako štátny majetok patria nám všetkým. Štátne firmy nie sú Mikuláš, o svojich daroch by mali podrobne informovať.

Pri kontrole používania verejných peňazí sme sa stretli s mnohými prípadmi, kedy štátne firmy rozdávali dotácie, prípadne dary, bez toho, aby zverejňovali kritéria, alebo podmienky. Je problém, ak štátne firmy z našich spoločných peňazí rozdávajú dary rôznym súkromným firmám, prípadne dávajú dotácie obciam, kde vládnu politicky spriaznení starostovia Smeru. Problém teda nie sú samotné dotácie, ale práve to, že ich štátne alebo mestské firmy môžu rozdávať bez pravidiel a nikto nevie prečo jeden dostal a druhý nie.

Niekoľko príkladov:

Štátna akciovka Ministerstva financií Slovenská elektrizačná prenosová sústava darovala v júli tohto roku finančný dar obci Stará Bystrica na organizáciu kultúrnych podujatí. Zhodou okolností v obci je starosta za stranu Smer, stranu zastupuje aj v parlamente. Na činnosť SEPS-u sa však skladáme my všetci v každej faktúre za elektrinu.

V júni daroval štátny TIPOS 100 000 eur Nadácii TA3 za ktorou je spoločnosť C.E.N. s. r. o. vlastnená spoločnosťou GRAFOBAL z portfólia Ivana Kmotríka. Je pravdepodobné, že nadácia robí záslužnú prácu, no možnosť uchádzať sa o peňažný dar by mali mať za rovnakých a zverejnených podmienok aj iné nadácie. Štátna spoločnosť Tipos takisto sponzoruje rôzne koncerty populárnej hudby, naposledy uzatvorila zmluvu o partnerstve za 60 000 EUR so spoločnosťou zabezpečujúcou vystúpenie skupiny Roxette.  Na dôvažok, ako to má štátna spoločnosť Tipos vo zvyku, príloha s rozpočtom je v zmluve vyčiernená.

Osobitným príkladom je reklama. Štátna tepláreň  v Trnave v roku 2015 sa rozhodla investovať desiatky tisíc eur do reklamných plôch. Spolu tak štátna tepláreň podpísala s FC Spartak, a.s. zmluvy na prenájom reklamných panelov za viac ako 57 tisíc eur (s DPH). Podľa správy TASR je majoritným vlastníkom futbalového klubu FC Spartak Trnava Vladimír Poór. To isté meno sa v údajnom spise Gorila uvádza v zozname piatich „akcionárov“ strany Smer. Panel v tréningových centrách mládeže ju vyšiel na skoro 40 tisíc. Na porovnanie reklamná plocha pri hlavnej ceste v centre mesta by na rok stála okolo 2 000 eur. Podobná štátna tepláreň v Žiline si v roku v 2015 objednala reklamu na futbalovom štadióne v Žiline za 960 eur. Majiteľ žilinského klubu Jozef Antošík kedysi v rozhovore povedal, že na „Slovensku sa nedá vo futbale zarobiť“. V Trnave však vedia, ako na to. FC Spartak, a.s. mala v roku 2014 zisk po zdanení 400 309 eur. Štátna tepláreň, ktorá si od nej vo veľkom objednávala reklamu, mala v roku 2014 zisk po zdanení 9 753 eur. Navyše reklama a sponzorstvo nemajú žiadny zmysel hlavne pri tých štátnych podnikoch, ktoré sú v podstate monopolné a je málo pravdepodobné, že získajú nových zákazníkov medzi obyvateľmi.

Peniaze štátnej firmy sú peniaze štátu, a teda naše peniaze. Štátne firmy však často uzatvárajú podivné zmluvy. Raz si objednajú reklamu u Poóra, inokedy sponzorujú klub Širokého, inokedy dajú peniaze nadácii spriaznenej s televíziou pána Kmotríka. Štát musí vytvoriť jasné pravidlá podpory a rozdávania dotácií.

Pripravujeme preto zmenu zákona a navrhujeme, aby povinné osoby podľa (štátne orgány, obce, vyššie územné celky, ako aj tie právnické osoby ...) museli zverejniť ,

  • aké podmienky bude záujemca o podporu povinný splniť, ako aj to, na základe akých kritérií sa budú jednotlivé žiadosti posudzovať,
  • označenie každej poskytnutej podpory spolu s dátumom jej schválenia a označením prijímateľa podpory. Okrem sumy poskytnutej podpory sa zverejňuje aj pôvodne žiadaná suma.
  • každú neschválenú podporu spolu s dôvodom a dátumom jej neschválenia, vrátane uvedenia požadovanej výšky podpory. Z uvedených informácií má byť zrejmé, akým spôsobom povinný subjekt svoju podporu prerozdeľuje a prečo sa podporu rozhodol neposkytnúť. Osobitne pri dotáciách by sa mal ich poskytovateľ vyhnúť odôvodneniam typu „z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov“, keďže takéto odôvodnenie nestačí na odlíšenie podporeného a nepodporeného projektu z hľadiska jeho kvality,
  • vyhodnotenie výsledkov poskytnutej podpory. Aby poskytnutá podpora skutočne nevyšla nazmar a nebola zneužitá je nevyhnutné, aby sa okrem prvotného posúdenia žiadosti, vykonala aj následná kontrola využitia poskytnutej podpory. Taktiež je mimoriadne dôležité, aby bolo poukázané aj na tých žiadateľov, ktorí stanovené podmienky získania podpory následne nedodržali.
  • Je dôležité, aby štátny aparát bol otvorený a transparentný. Je to zároveň kľúčový prvok bez ktorého sa nepodarí odstrániť korupciu.

    Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
    Pridaj k obľúbeným

    Hlavné správy

    EKONOMIKA

    Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

    Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

    DOMOV

    Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

    Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

    SVET

    Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

    K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


    Už ste čítali?